Świetliczaki na tropie kolorów świata – podsumowanie projektu

Świetliki z klasy 1 e przez cały rok szkolny realizowały projekt edukacyjny pod nazwą Świetliczaki na tropie kolorów świata. Głównym celem działań było uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającego świata oraz potrzebę ochrony przyrody. Mierząc się z kolejnymi zadaniami, Świetliki „zwiedzały” poszczególne kontynenty, poznawały ich kulturę, sztukę, tradycje i zwyczaje.

Oglądały fascynujące zdjęcia przyrody, poznawały przedstawicieli różnych dziedzin nauki, przemierzały szlaki turystyczne, a nawet odkrywały nowe smaki, próbując tradycyjnych zagranicznych specjałów.

Wędrówkę poprzez kontynenty rozpoczęliśmy od Europy oraz solidnego przygotowania językowego, ucząc się zwrotów grzecznościowych w ponad 30 europejskich językach. Przy okazji poznaliśmy barwny narodowe naszych sąsiadów oraz flagi innych mieszkańców naszego kontynentu. Przemierzając Europejskie szlaki dzieci poznały najsłynniejszych przedstawicieli sztuki współczesnej. Nazwiska wielkich mistrzów pędzla utrwalaliśmy wykonując dzieła inspirowane pracami artystów. W naszej galerii znalazły się między innymi „Słoneczniki” van Gogha, „Drzewo życia” Klimta, koncentryczne okręgi Kandinsky’ego czy papierowe rzeźby inspirowane twórczością Katarzyny Kobro.

Dwa spośród krajów europejskich zatrzymały nas na dłużej. Pierwszy, najbardziej zalesiony teren kontynentu, pozwolił nam poznać ciekawe gatunki drzew. Finlandia przypomniała nam również niezwykłych bajkowych bohaterów, czyli Muminki. Obejrzeliśmy kilka odcinków ich przygód i wykonaliśmy piękny, wielkoformatowy plakat przedstawiający Muminki w zaczarowanym lesie. Z kolei Dania kojarzyła nam się głównie z klockami Lego i właśnie tej zabawie poświęcone były zajęcia, podczas których powstały piękne budowle. To również kraj Andersena i jego ponadczasowych baśni, dlatego wybraliśmy się z wizytą do szkolnej biblioteki, gdzie pani Małgosia przeczytała dzieciom „Calineczkę”.

Z Europy przenieśliśmy się do Azji poznając tradycję parzenia herbaty. Obejrzeliśmy zdjęcia wielkich plantacji herbaty, a następnie wykonaliśmy obrazki z użyciem esencji herbacianej. Nie mogło zabraknąć zajęć dotyczących teatrzyku Kamishibai – inscenizacje pochłonęły nas bardzo! Wspólnie wykonaliśmy też proste kukiełki do zabaw i improwizacji.

Afryka zaskoczyła nas bogactwem barw masajskiej biżuterii oraz ciekawostkami o stylu życia tamtejszych plemion. Korzystając z podarowanych przez fundację Edu.Afryka oryginalnych tkanin wykonaliśmy pracę plastyczną, prezentującą kolorowy strój Afrykanki. Była też lekcja kreślenia hieroglifów, podczas której każdy miał okazję napisać tuszem swoje imię w dawnym egipskim języku.

Przenosząc się do Ameryki odwiedziliśmy Hollywood. Rozmowę o ulubionych filmach i aktorach zwieńczyło stworzenie świetlicowej alei gwiazd. Tym samym każdy Świetlik może się pochwalić, że posiada hollywoodzką gwiazdę z odciskiem własnej dłoni. Zajrzeliśmy też do Meksyku – kraju Fridy Kahlo, która oczarowała nas swoim wyjątkowym malarstwem. Dzieci wykonały reprodukcje autoportretów artystki, poznaliśmy też jej biografię. Meksyk bez wątpienia kojarzy się również z piniatą, nie mogło więc jej zabraknąć! Najprostszym sposobem na wykonanie tej ciekawej dekoracji było oklejenie balonów gazetami i krepą. Wyszło całkiem nieźle!

 Australia i Oceania z kolei odkryły przed nami majestatyczny podwodny świat wielkiej rafy koralowej. Dzieci poznały ciekawostki dotyczące fauny i flory, obejrzały prezentację dotyczącą australijskich endemitów, wysłuchały fragmentów koncertu i brzmienia tradycyjnego instrumentu Aborygenów, czyli rdzennych mieszkańców kontynentu. Miały też okazję obejrzeć oryginalny, drewniany australijski bumerang i wykonały papierowe projekty własnych bumerangów. Zajęcia poświęcone Australii zakończyliśmy degustacją lemingtonów, czyli uwielbianych przez australijskie dzieci ciastek w polewie czekoladowej i kokosowej posypce. Realizację projektu zakończyliśmy wykonaniem zadań ogólnych. Dzieci poznały najwspanialsze budowle świata, znajdujące się na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. Była też gra pamięciowa memory – flagi świata, kulinarne podróże oraz ciekawostki o terenach pustynnych na wszystkich kontynentach.

Udział w projekcie był nie tylko inspirującą lekcją geografii, przyrody i sztuki, ale także świetną przygodą, pełną zaskakujących niespodzianek i nieznanych faktów ze świata nauki, które z pewnością zostaną w naszej pamięci na długo.

Kinga Laskowska-Szofer

Udostępnij artykuł:
×
Skip to content