Poznaliśmy kultury świata

W minionych tygodniach Świetliki z grupy pomarańczowej uczestniczyły w cyklu zajęć poświęconym kulturom świata. Dzieci zdobyły wiedzę dotyczącą kultur starożytnych, charakterystyki oraz wyznaczników i pierwszych zachowanych form sztuki, poznały największe cywilizacje, a następnie wzięły udział w zajęciach praktycznych, utrwalających przyswojone informacje. Był to inspirujący czas, w którym przeszłość i teraźniejszość przenikały się i dopełniały, odkrywając przed nami najpiękniejsze i najbardziej zadziwiające osiągnięcia i dzieła ludzkich rąk.

Na początek zawitaliśmy do krainy faraonów, piramid i gorącego piasku pustyni. Świetliki bez problemu wskazały Egipt na mapie świata, poznały hymn i flagę państwa. Niezwykle inspirująca i odkrywcza okazała się rozmowa na temat egipskich bóstw. Przyjrzeliśmy się starożytnemu pismu Egipcjan, by później, specjalnym piórem do kaligrafii spróbować swoich sił w odtwarzaniu hieroglifów. Chłopcy z zapałem przystąpili do budowy piramid, wykorzystując kolorowe kubeczki. Obejrzeliśmy również spektakl malowania piaskiem i wzięliśmy udział w sensorycznej zabawie z imitującą piasek kaszą manną. Prawdziwy egipski papirus stał się niewątpliwą atrakcją zajęć, podziwialiśmy przedstawione na nim malunki i próbowaliśmy odczytać ich symbolikę. Wykonaliśmy też na styropianie wizerunek faraona Tutanchamona, praca nad nim była wymagająca i sprawiła nam sporo satysfakcji.

Grecja odkryła przed nami czar śródziemnomorskich przypraw. Wykonaliśmy wspólnie smaczną sałatkę grecką, przy okazji przypominając o zdrowych nawykach żywieniowych. Świetliki wzięły udział w ćwiczeniach rozwijających umiejętności manualne i spróbowały wykonać greckie wazy – użyliśmy glinki samoutwardzalnej, z której powstały wymyślne formy garncarskie. Podczas zajęć rozbrzmiewała zorba, która wprowadzała nas w radosny nastrój. Próbowaliśmy też zbudować z plastikowych kubków budynek starożytnego greckiego teatru.

Największym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia dotyczące kraju kwitnącej wiśni. Zdjęcia pięknie ukwieconych drzew, zdobiących japońskie ulice zainspirowały dzieci do wykonania ciekawych prac plastycznych. Nie zabrakło też ćwiczeń plastyczno-technicznych – udało nam się skonstruować i niemal wiernie odtworzyć słynną bramę torii, stanowiącą architektoniczny symbol Japonii. Powstał też plakat w barwach kraju, a muzyczny akcent stanowił towarzyszący nam akompaniament tradycyjnych japońskich instrumentów.

Rozmowę na temat Chin rozpoczęliśmy od omówienia symboliki smoka i jego znaczenia dla kultury i tradycji Chin. Wykonaliśmy akwarelami jego barwny wizerunek, co stanowiło dla nas nie lada wyzwanie. Podczas zajęć udało nam się również stworzyć chińskie lampiony, które stały się ciekawą, kolorową ozdobą sali świetlicowej. Podjęliśmy też próbę wykonania napisów w języku chińskim zgodnie uznając, że jest on niezwykle skomplikowany.

Z tradycji hinduskiej zaczerpnęliśmy sztukę tworzenia mandali, przekonując się o jej terapeutycznym wręcz działaniu. Niezwykle barwne, pracochłonne, a przy tym odprężające okazało się wykonywanie symbolicznych obrazków na planie koła. Odkryliśmy przy tym znaczenie poszczególnych kolorów oraz ich wpływ na nasze samopoczucie.

Zajęcia poświęcone kulturom świata okazały się niezwykle inspirujące. To dopiero początek przygody, która ma nas wprowadzić w zagadnienia edukacji globalnej. Przed nami wiele do odkrycia, chętnie Wam o tym opowiemy…

Kinga Laskowska-Szofer

Udostępnij artykuł:
×
Skip to content