Sztuka dla Dzieci – podsumowanie projektu

Minął kolejny rok, podczas którego w naszej Szkole realizowany był autorski projekt edukacyjny Sztuka dla Dzieci, mający na celu rozbudzanie zainteresowań sztuką oraz zachęcanie uczniów do twórczego działania podczas lekcji i w czasie wolnym od zajęć. Uczniowie wszystkich klas po raz kolejny zgłębiali wiedzę dotyczącą różnych technik plastycznych, poznawali twórców współczesnych i ich dzieła, podejmowali próby wykonania reprodukcji oraz tworzenia własnych prac inspirowanych danym stylem, twórczością konkretnego artysty lub założeniami omawianego kierunku.

Za nami fascynujący rok pełen artystycznych przygód!

Zajęcia odbywały się w ramach planowanych zastępstw i za każdym razem stanowiły świetną okazję, by poznać bliżej wybranego twórcę. Niezmiernie cieszy fakt, że uczniowie wykazywali żywe zainteresowanie artystami, ich życiem i sposobem pracy, drogą od pierwszych prób i szkiców po monumentalne dzieła wystawiane w największych galeriach na świecie.  Wiele historii zostało zgłębianych po lekcjach, co świadczy o tym, że świat sztuki potrafi być inspirujący nawet dla tych, którzy na co dzień niechętnie sięgają po farby czy inne materiały plastyczne.

I tak, przez minione miesiące „zaglądaliśmy” między innymi do Yayoi Kusama, która mimo 90 lat wciąż tworzy i jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych artystek na świecie. Jej biografia zafascynowała wielu piątoklasistów – zwłaszcza fakt, że zmagania z chorobą nie przeszkodziły artystce w otrzymaniu Orderu Kultury, najwyższego odznaczenia narodowego w Japonii. Uczniowie, wzorując się na charakterystycznych motywach twórczości Kusamy wykonali prace w technice mieszanej, zdobiące szkolne korytarze.

Równie ciekawe okazały się zajęcia poświęcone twórczości artysty z Detroit. Charles McGee i jego dzieła stały się inspiracją do stworzenia papierowych rzeźb, do których powstania wystarczyły zaledwie trzy materiały: papier, czarne pisaki i klej. To była świetna zabawa, dzięki której odkryliśmy podobieństwa do polskiej rzeźbiarki awangardowej, Katarzyny Kobro.

Podczas zajęć tworzyliśmy reprodukcje artystów znanych na całym świecie. Uczniowie poznawali zaawansowane techniki plastyczne, świetnie się przy tym bawiąc. Nauka przez zabawę oraz praktyczne wykorzystanie wiedzy stały się wyznacznikiem warsztatów. Frida Kahlo, Klimt, Van Gogh, Pollock czy Vermeer – w twórczości każdego z artystów uczniowie znaleźli coś dla siebie.

Za każdym razem spotkania ze sztuką stanowiły okazję do ciekawych rozmów i wymiany wrażeń. Niezwykłe jest to, jak wielka potrzeba ekspresji i tworzenia tkwi w młodzieży, jeśli zapewni się jej przestrzeń i warunki do wyrażenia emocji przez kreatywne działania. Twórcą, którego dzieła zainspirowały i wywołały wiele dyskusji, był Picasso. Podczas jednych z zajęć w klasie szóstej uczniowie tworzyli własne postacie w kubistycznym stylu, którym spontanicznie dopisywali niezwykłe biografie. Historia „Bażanta” na długo zostanie w mojej pamięci jako przykład nieskrępowanego działania i swobody twórczej – klaso 6a, jesteście wspaniali! ?

Dziękuję wszystkim uczniom zaangażowanym w realizację projektu. Za Waszą energię, pasję, uśmiech, chęć tworzenia, za wiele ciekawych rozmów, pytań i pięknych prac, które powstały podczas zajęć.

Kinga Laskowska-Szofer

                                                                                                                     

Udostępnij artykuł:
×
Skip to content