Świetlicowe inspiracje część 5.

Kochane Świetliki. Przed Wami kolejna część świetlicowych inspiracji na kreatywne spędzenie czasu wolnego. Mamy nadzieję, że praca na lekcjach i odrabianie zadań domowych nie wyczerpują Waszych sił. Ufamy, że tkwią w Was pokłady energii, które z ochotą spożytkujecie na wykonywanie ciekawych rzeczy poza obowiązkowym programem. Przedstawiamy Wam kolejne pomysły licząc, że umilą i urozmaicą czas Wam i Waszym Rodzinom.

Z racji zbliżającego się Święta Konstytucji 3 Maja, proponujemy wykonanie

Godła Polski.

Potrzebne materiały:

– 3 kartki A4 koloru białego,
– 2 kartki A4 koloru czerwonego (jeśli nie dysponujecie, to zawsze można użyć farb),
– 1 kartka koloru żółtego, lub kawałek żółtej plasteliny,
– czarny pisak, lub kawałek czarnej plasteliny,
– klej,
– nożyczki.

Sposób wykonania:

z 2 białych kartek wycinamy ok. 60 kółeczek o średnicy 2 cm oraz 18 kółeczek o średnicy 3,5-4 cm. Z pozostałej białej kartki wycinamy 4 odrysowane przez siebie dłonie.
Kolejnym krokiem jest sklejenie ze sobą dwóch czerwonych kartek, aby nasze godło było duże i wyraźne. Gdy już mamy ten etap pracy za sobą, to staramy się znaleźć środek i przykleić tam nasze wycięte z papieru  dłonie – będą to skrzydła.

Głowę, tułów i nogi wyklejamy kółeczkami o mniejszej średnicy. Robimy to tak, aby kółeczka zachodziły na siebie.

Ogon wyklejamy z większych kółek, które dla efektu 3D, możemy zaginać.

Na koniec z żółtej kartki lub plasteliny wyklejamy szpony i koronę.



Zafascynowanym kreatywnymi zadaniami i rozwijaniem się sposób twórczy proponujemy rodzinne pisanie opowiadania.
To jest Stworek. Wydrukujcie lub przerysujcie ten obrazek i na rozgrzewkę wyobraźni narysujcie na głowie Stworka „Co chodzi Ci po głowie”, omówcie w rodzinnym gronie swoje prace.

   Co Wam chodzi po głowie? Narysujcie!
                                              

Zaczerpnijcie z nich później pomysły do Waszej części rodzinnego opowiadania. Bawcie się abstrakcją.

Jak pisać rodzinne opowiadanie? Otóż tak: 

Będzie nam miło, jeżeli podzielicie się swoimi tekstami. Możecie je wysyłać do pani Sonii Halasz (s.halasz@sp3nt.pl).

Może uda nam się stworzyć „Księgę magicznych opowieści”?

Wirujący krążek

to nasza kolejna niespodzianka, która sprawi, że staniecie się małymi naukowcami.

Proponujemy Wam wykonanie świetnej i pouczającej zabawki dla młodszych i dla starszych. Młodsi będą mogli ją wykorzystać po prostu do zabawy, a starsi – jako namiastkę doświadczenia z zakresu fizyki i fizjologii wzroku.

Potrzebne materiały:

– kartka z bloku technicznego;
– pisaki i ołówek;
– sznureczek i gruba igła z dużym otworkiem;
– nożyczki i klej;

Etapy wykonania:

1.Na kartce z bloku technicznego (lub na innej tekturce) rysujemy dwa okręgi (o średnicy przeciętnego kubka), wycinamy je i każdy z nich dzielimy na 14 pól, tak jak pokazano na trzecim zdjęciu.

2. Kolorujemy kolejne pola na obu okręgach kolorami tęczy (w kolejności widocznej na zdjęciach) a następnie sklejamy je mocno klejem, tak aby powstał jeden dość gruby krążek. Pozostawiamy do wyschnięcia.

3. Przygotowujemy dwa kawałki sznureczka, każdy o długości około 65 cm. Nawlekamy pierwszy sznureczek na igłę i przebijamy nasz krążek w odległości 2-3 mm od środka krążka. To samo powtarzamy z drugim sznureczkiem. Krążek powinien znajdować się w połowie długości naszych sznurków.

4. Unieruchamiamy krążek robiąc na sznurkach 4 supełki: 2 na dwóch sznureczkach BEZPOŚREDNIO PRZED samym krążkiem
i 2 na dwóch sznureczkach BEZPOŚREDNIO ZA krążkiem, jak najbliżej niego.

5. Pozostaje nam już tylko połączyć ze sobą mocnym supełkiem końcówki sznureczków po obu stronach krążka.

6. Gotowa zabawka będzie miała blokujące krążek supełki na obu sznurkach i będzie wyglądała tak:

7. A zabawką bawimy się tak:

djembed

 Dlaczego wykonanie tej zabawki może jednocześnie być namiastką eksperymentu z fizyki? Ponieważ daje podobny efekt, jak słynna „tarcza barw Newtona”.

Wszyscy wiemy z lekcji plastyki, że istnieją barwy podstawowe (żółty, czerwony, niebieski) i barwy pochodne – tutaj znajdziecie  Przypomnienie informacji o barwach pochodnych

Gdy nasz krążek szybko się obraca nie widzimy poszczególnych kolorów, krążek wydaje się nam biały. Dlaczego tak się dzieje? Co powoduje to zjawisko? Otóż ze względu na ograniczoną czasową zdolność rozdzielczą siatkówki ludzkiego oka następujące po sobie szybko obrazy nie są widziane oddzielnie, tylko jako występujące jednocześnie. Za pomocą podobnego krążka Newton udowodnił, że światło białe składa się z fal o różnej długości.

Można również wykonać krążki o innym układzie barw, nie sumujących się do barwy białej – na przykład dwie połówki koła o kolorach: zielonym i czerwonym, dające barwę żółtą i tak dalej. Czasu wolnego mamy sporo – zapraszamy do eksperymentów z barwami ?

 

W kolejnej propozycji zapraszamy Was do majsterkowania, a następnie nauki przez zabawę:

geoplan

            Geoplan to drewniana tabliczka z ułożonymi w równych odstępach kołeczkami, na które dziecko może naciągać gumki recepturki, tworząc kształty. Wykorzystywany jest podczas nauki figur geometrycznych, liter, kształtów, kolorów. Zabawa z geoplanem pomoże też dziecku w rozwijaniu sprawności motorycznej oraz ćwiczeniu myślenia matematycznego.

Potrzebne materiały:

– deska drewniana np. do krojenia;
– szpilki z plastikowymi główkami;
– gumki „recepturki”;
– przyda się młotek 😉

Wykonanie:

– na desce zaznaczamy punkty w równych odległościach (odmierzyłam linijką co 3 cm);

– w zaznaczonych punktach wbijamy szpilki (użyłam młotka);

– za pomocą gumek „recepturek”, naciąganych na kolejne szpilki, tworzymy różne symbole, literki, figury geometryczne etc.

                   

Możemy pracować na geoplanie z gumkami na wiele sposobów. Pierwszym z nich jest poproszenie dziecka o samodzielne ułożenie dowolnego kształtu, jaki przyjdzie mu do głowy. Kolejnym pomysłem jest zaproponowanie dziecku, aby ułożyło konkretny kształt, o jaki je poprosimy, np. trójkąt, domek czy kwiatek. Dobrym sposobem jest też przygotowanie kart do pracy z geoplanem. Można je wykonać samodzielnie. Zabawa polega na tym, że dziecko układa kartę z danym wzorem obok geoplanu i stara się go odtworzyć za pomocą gumek recepturek.

Mogą też Państwo sami wymyślić zastosowanie geoplanu do różnych innych zadań.

? Gra z kostką ?

Rzuć dwoma kostkami i zobacz co wypadło!

Znajdź na planszy konfigurację liczb z kostek (np. na pierwszej kostce 3, na drugiej 1, czyli szukasz 3+1) i wykonaj zadanie.

? Modyfikacja dla dwóch osób – rozgrywamy pojedynek w kamień-papier-nożyce. Wygrany rzuca kostkami, a przegrany wykonuje zadanie (lub wymyślcie sobie inne zasady) ??? 

Dziękujemy Wam za aktywność i podziękowania za inspiracje – są dla nas zachętą do pomysłów i pracy.

Życzymy Wam uśmiechu i wiele radości przy zabawie ?

 Wychowawcy świetlicy SP nr 3

 

Udostępnij artykuł:
×
Skip to content