Marzec w świetlicy szkolnej

Marzec w świetlicy szkolnej upłynął świetlikom w znakomitej atmosferze. Pełni energii, chęci do nauki i zabawy czekaliśmy z niecierpliwością na pierwsze oznaki wiosny. Pogoda pokazywała nam swoje marcowe kaprysy, a my bacznie obserwowaliśmy co nam zaserwuje następnego dnia. Przyroda zaczęła budzić się do życia z zimowego snu, a my chcieliśmy wpuścić jej jak najwięcej do naszej szkoły.

Wiosnę rozpoznaliśmy dzięki obserwacjom przyrody i poświęconym jej zajęciom. Świetliki poznały kwiaty zwiastujące wiosnę, ptaki oraz dowiedziały się w jaki sposób przyroda budzi się do życia. Zaprosiliśmy wiosnę do naszych sal poprzez własnoręcznie wykonane ozdoby – kwiaty techniką origami, „kolorowe motyle” z papieru i pomponików, motyle w formie witraży, bociany na kominach z rolek, papieru oraz piór; wiosenny brzozowy las (malowanie watą), sensoryczne bazie z płatków migdałowych, sznurka jutowego i tektury. Odbyliśmy również zajęcia poświęcone ochronie pszczół – zbudowaliśmy domek dla pszczół murarek, sadziliśmy wiosenne kwiaty przyjazne pszczołom, wykonaliśmy plakat zawierający sposoby pomocy pszczołom.

Uwielbiamy zajęcia z sensoplastyki. Nie mogło ich zabraknąć i tym razem. Tworzyliśmy wiosenne prace zapachowe wyklejając sylwety motyli różnymi produktami spożywczymi tj. kawą mieloną, papryką, pieprzem, herbatą, kaszą  itd. Malowaliśmy solą, którą sami barwiliśmy oraz balonami i cukrem. Wykonaliśmy wiosenne mandale z materiałów takich jak: krepa, bibuła, kolorowy papier i wełna. Dzieci wykazały się niezwykłą kreatywnością.

8 marca obchodziliśmy Dzień Kobiet. Chłopcy przygotowali dla dziewczynek przyjęcie niespodziankę. Jak co roku wszystkie kobiety zostały obdarowane drobnymi upominkami. Wszyscy świętowali przy odrobinie słodkości.

Rozwijanie czytelnictwa w naszej świetlicy uważamy za zadanie priorytetowe. Odbyliśmy kolejne spotkanie czytelnicze z książką „Papiernik”. Obchodziliśmy Dzień Przytulania Bibliotekarza – zrobiliśmy niespodziankę dla pań bibliotekarek: przygotowaliśmy laurki i kartki z pozdrowieniami oraz podziękowania za trud pracy i życzliwą atmosferę w bibliotece szkolnej. Nie zapominamy o czytaniu książek w świetlicy – z panią, jak i samemu w wyznaczonym do tego czasie. Czytanie nas wycisza i rozwija naszą wyobraźnię.

Marzec upłynął pod hasłem spotkania z literaturą dziecięcą. Podczas zajęć czytaliśmy powieść przygodową Aleksandra Dumasa „Hrabia Monte Christo”. Lektura ta stała się inspiracją do całego cyklu zajęć, podczas których podążaliśmy śladami Hrabiego Monte Christo:

  • konkurs literacki ze znajomości czytanej wspólnie lektury,
  • wirtualna podróż po miejscach znanych z powieści
  • zapoznanie z kulturą i podstawowymi informacjami dotyczącymi Francji,
  • degustacja kuchni francuskiej,
  • pokaz mody.

Podczas zajęć poświęconych kulturze ludowej poznaliśmy stroje ludowe z różnych regionów Polski, tradycje i zwyczaje ludowe kultywowane do dziś. Mieliśmy możliwość interaktywnej zabawy na platformie poświęconej strojom ludowym.

Dowiedzieliśmy się, jak możemy poskramiać złość i negatywne uczucia, które każdemu towarzyszą na co dzień. Poznaliśmy techniki relaksacyjne, pozwalające zapanować nad złością. Nauczyliśmy się wyciszać przy muzyce klasycznej i relaksacyjnej. Mówiliśmy o mowie ciała – jak zachowuje się nasze ciało w stresie i złości. Oswajaliśmy negatywne emocje. Zrozumieliśmy, że każda emocja jest naturalną reakcją na bodziec. Musimy się jeszcze wiele nauczyć ale każdego dnia jesteśmy coraz lepsi. Wykonaliśmy „termometr złości” – co nas denerwuje mocno, a co niekoniecznie. Dużo kolorowaliśmy – wyciszające mandale i wieloelementowe kolorowanki. Wiemy też jak dobry jest sport, aby pozbyć się negatywnych emocji.

Zdobywaliśmy wiadomości na temat wynalazków, bez których nie umiemy żyć. Oglądaliśmy filmy edukacyjne na temat wynalazków. Wykonaliśmy pracę techniczną poświęconą wynalazkom – telefon z kubków i sznurka. Wyjaśniliśmy sobie działanie naszego wynalazku. Wspólnie zgłębialiśmy wiadomości z książek o wynalazkach.

Pod koniec miesiąca zaczęliśmy przygotowywać się do Wielkanocy. Poznaliśmy tradycje wielkanocne, spędziliśmy czas na quizach wielkanocnych z wykorzystaniem tablicy interaktywnej, kodowankach tematycznych, pracach techniczno – plastycznych tj. ozdabianie jajek cekinami, wykonanie pięknych pudełek metodą decoupage. Panie zorganizowały konkurs na najpiękniejszy stroik wielkanocny. Przybyło wiele przepięknych prac.

Znaleźliśmy także czas na robienie eksperymentów i zajęcia kulinarne. Używając oleju, kolorowych barwników oraz tabletki musującej wykonaliśmy swoją lampę lawową, a na zajęciach kulinarnych przygotowaliśmy parówki w cieście francuskim oraz ciastka francuskie z dżemem i nutellą.

wychowawcy świetlicy

Udostępnij artykuł:
×
Skip to content