„Lekcje wychowawcze ze światem” – projekt PAH
W bieżącym roku szkolnym dzieci z grupy pomarańczowej brały udział w akcji PAH pod nazwą „Lekcje wychowawcze ze światem”. Od początku roku szkolnego realizowały tematy ujęte w programie projektu, których głównym celem było wzmocnienie poczucia odpowiedzialności za codzienne zachowania i wybory, które wpływają również na ludzi w innych częściach świata.
Udział w akcji miał wprowadzić Świetliki w podstawowe globalne zagadnienia, pokazać jaki nasz świat jest obecnie, ale także pomóc kształtować postawy, dzięki którym możemy uczynić go lepszym w przyszłości. Podstawę edukacji globalnej stanowi kwestia sprawiedliwości i solidarności, zarówno w lokalnym, jak i globalnym wymiarze. Dlatego Świetliki biorące udział w projekcie poznały wartości takie jak odpowiedzialność, szacunek i otwartość.
Omawiając kolejne tematy często zaczynaliśmy od burzy mózgów, która pozwalała poznać różne zdania i opinie na poruszane tematy. Korzystaliśmy z pomocy dydaktycznych przesłanych przez organizatorów akcji, ale sami również szukaliśmy ciekawych materiałów, filmów edukacyjnych itp. Świetliki przede wszystkim nauczyły się szacunku dla odmienności, jednocześnie traktując inność jako coś zupełnie naturalnego. Doszliśmy wspólnie do wniosku, że różnorodność wśród ludzi jest ciekawa i gdyby nie ona, życie byłoby zbyt nudne, bo nie moglibyśmy uczyć się od siebie nawzajem. Pochodzenie z różnych stron świata, inny kolor skóry, odmienne języki, mentalność, wszystko to sprawia, że potrafimy dostrzec jak bardzo ciekawi jesteśmy, ile w sobie skrywamy tajemnic, przyzwyczajeń, wynikających z różnych uwarunkować – historii, obyczajowości kraju, doświadczeń wynikających z trudnego okresu wojen i zamieszek, czy nawet uchodźctwa.
Uczniowie poznali też prawdziwe zagrożenia środowiska, wynikające z działań ludzi, którym los przyrody jest obojętny, którzy nie przykładają wagi do działań mogących wpłynąć na poprawę jej stanu. Zastanowili się co możemy zrobić, zaczynając od samych siebie, by uniknąć takich błędów w przyszłości. Poznaliśmy też problemy związane z ograniczeniem dostępu do pożywienia – jak bardzo niebezpieczne dla organizmu może być wychudzenie i odczuwanie głodu oraz z czego mogą one wynikać w dzisiejszych czasach i jak temu przeciwdziałać.
Udział w projekcie był pouczającą lekcją, z której wyciągnęliśmy ważne wnioski. Był to z pewnością ważny krok na drodze do poznawania naszego fascynującego świata, pełnego współzależności oraz wspólnych wartości.
Kinga Laskowska-Szofer