Kierunek SEJM RP

W piątek 27 października uczniowie klasy 2c z opiekunami Marzeną Dach Kolanko i Renatą Kurasińską, na zaproszenie Posła Jakuba Rutnickiego, odwiedzili Sejm RP. Po przyjeździe na Wiejską i uzyskaniu przepustek zostaliśmy poddani kontroli pirotechnicznej i radiologicznej przez funkcjonariuszy BOR-u. Straż Marszałkowska zapoznała nas z regulaminem przebywania na terenie Sejmu, pod ich nadzorem musieliśmy zostawić rzeczy osobiste – w tym telefony!

Po Sejmie oprowadzał nas osobiście pan Poseł oraz Pani Przewodnik – pracownik Parlamentu, która przedstawiła historię parlamentaryzmu w Polsce oraz zasady funkcjonowania Sejmu i Senatu.

Młodzież, zwiedzając kompleks budynków sejmowych, mogła zobaczyć: Salę Posiedzeń Sejmu, Lożę Prezydencką, Salę Posiedzeń Senatu, Salę Kolumnową czy hall główny z wystawą portretów Jana Pawła II. Zatrzymaliśmy się przy tablicach upamiętniających posłów II RP, którzy zginęli w czasie II wojny światowej i tablicy ku czci ofiar katastrofy smoleńskiej. Następnie krótka wizyta na galerii sejmowej i rozdanie materiałów edukacyjnych były okazją do szczegółowego omówienia procedur legislacyjnych. Młodzież chętnie zatrzymała się również w części dla mediów tak znanej z relacji telewizyjnych. Z dużym zainteresowaniem oglądaliśmy makietę sejmową – przedstawiającą teren ponad 6ha, a także gablotę z historycznymi już dziś laskami marszałkowskimi.To była ciekawa lekcja wychowania obywatelskiego, na zakończenie której młodzież otrzymała pamiątki.
Wizyta w Sejmie to również zaproszenie na obiad do restauracji sejmowej, z którego chętnie skorzystaliśmy.

Biuro Poselskie zorganizowało nam też wizytę na Stadionie Narodowym z możliwością przejścia trasy piłkarskiej z przewodnikiem. Odwiedziliśmy szatnie reprezentacji, pokoje masażu, centrum medialne PGE Narodowego, trybuny i płytę boiska. Mogliśmy posiedzieć na ławce rezerwowych i trybunach dla Vip-ów. Wszystko ubarwione ciekawymi i wesołymi komentarzami przewodnika. Stadion naprawdę robi wrażenie!

Wycieczka do Warszawy nie byłaby pełna bez Zamku Królewskiego. W trybie błyskawicznym zwiedziliśmy zamek, kładąc nacisk na wszystko, co związane jest z historią parlamentaryzmu: salę poselską i senatorską, miejsce uchwalenia Konstytucji 3 maja oraz postacie związane z historią Sejmu. Duże wrażenie na uczniach zrobiły historyczne obrazy Jana Matejki i Sala Canaletta. Na koniec zdjęcie pod Kolumną Zygmunta.