Gotyk, piernik i Kopernik, czyli Toruń w pigułce

W poniedziałek 8 maja uczniowie klasy 4d i 6c wyruszyli na dwudniową wycieczkę do Torunia. Miejscem zakwaterowania był Fort IV – jedyny w pełni przygotowany do turystyki obiekt Twierdzy Toruń. W kazamatach fortu znajduje się baza noclegowa wzorowana na styl dawnych koszar.

Zwiedzanie miasta rozpoczęliśmy od wizyty w słynnym toruńskim Planetarium, gdzie w czasie seansu trwającego około godziny odkryć można sekrety otaczających nas planet i gwiazd. Wraz z przewodnikiem odwiedziliśmy miejsca związane z Wielkim Astronomem – Dom Kopernika, Pomnik Mikołaja Kopernika, budynki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Podczas spaceru po toruńskiej starówce zobaczyliśmy  m.in. Rynek Staromiejski z XIII-wiecznym Ratuszem, budynek zabytkowej XIX-wiecznej poczty, gotycki kościół Najświętszej Marii Panny, Krzywą Wieżę – drugą, obok wieży z Pizy, najsłynniejszą Krzywą Wieżę w Europie, ruiny Zamku Krzyżackiego – pozostałości po założycielach Torunia – Zakonie Krzyżackim.

Wieczorem czekały na nas kolejne atrakcje. Podczas spaceru po Forcie IV przewodnik zapoznał grupę z historią Twierdzy Toruńskiej i zdradził forteczne tajemnice. Dowiedzieliśmy  się, gdzie przechowywano proch, do czego służył hak przymocowany do sufitu, przeszliśmy z pochodniami podziemnym tunelami z części koszarowej do części bojowej , mogliśmy  własnoręcznie obrócić 200 kilogramową kopułę obserwacyjną.

Oprócz klasycznego zwiedzania fortu wzięliśmy  udział w podchodach fortecznych – jest to rodzaj gry terenowej według wojennego scenariusza. Podzielono nas na dwie, rywalizujące ze sobą grupy, które rozwiązywały zadania i próbowały zmylić drużynę przeciwną, a wszystko to w wyjątkowym klimacie pruskiej twierdzy.

Drugiego dnia od rana czekały na nas (prowadzone przez instruktorów) gry i zabawy na świeżym powietrzu, na które składały się konkurencje integracyjne: sztafeta z granatem, przechodzenie przez hula hop, narty wieloosobowe, przeciąganie liny, strzelanie z łuku.

Mieliśmy również okazję samodzielnie zrobić pierniki i dowiedzieć się więcej o tym toruńskim smakołyku. Na warsztatach wcieliliśmy się w fortecznych kuchcików i pod czujnym okiem mistrzów cechowych zrobiliśmy (niektórzy pierwszy w swoim życiu) piernik dekoracyjny. Warsztatom towarzyszyła prezentacja oraz  poczęstunek toruńskimi pierniczkami.  Dostaliśmy na pamiątkę zrobiony własnoręcznie piernik ozdobny oraz certyfikat.

Po południu rejs po Wiśle. Z pokładu statku podziwialiśmy mury miejskie i baszty obronne oraz gotyckie bramy i wieże średniowiecznych toruńskich kościołów.

Wycieczka powoli dobiegła końca. Nasi uczestnicy dostali odrobinę czasu na zakup pamiątek i lukrowanych pierników. W końcu wycieczka bez pamiątkowego magnesu się nie liczy.       Pełni wrażeń wracaliśmy do domu. Na pewno każdy z uczestników znalazł coś ciekawego dla siebie.