Ranking nowotomyskich szkół podstawowych – komentarz dyrektora Trójki.
3 kwietnia na portalu Nowy Tomyśl Nasze Miasto ukazał się artykuł Pani Dominiki Kapałki pt. „Najlepsze szkoły podstawowe w Nowym Tomyślu. Przedstawiamy TOP 3!”.
Z artykułu dowiadujemy się, że Pani Redaktor powołując się na portal edukacyjny Waszaedukacja.pl, opublikowała ranking nowotomyskich szkół podstawowych, z którego wynika, (tu zacytuję)
„W tegorocznym rankingu najwyżej ocenione szkoły to placówki, które konsekwentnie osiągają świetne wyniki zarówno w egzaminach, jak i w konkursach przedmiotowych. Czołówka Ogólnopolskiego Rankingu Szkół Podstawowych 2025 na terenie Nowego Tomyśla wygląda następująco:
- miejsce – Szkoła Podstawowa nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Nowym Tomyślu – otrzymała 42.456 pkt
- miejsce – Szkoła Podstawowa nr 2 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Nowym Tomyślu – dostała 38.668 pkt
- miejsce – Szkoła Podstawowa nr 3 im. Feliksa Szołdrskiego w Nowym Tomyślu – otrzymała 32.449 pkt.”
I w sumie tyle, rankingi często służą zabawie, ale w sieci zawrzało, pojawiły się gratulacje oraz łaty, które przyklejano innym szkołom. Odebrałem telefon od matki absolwenta, który ukończył naszą szkołę w ubiegłym roku i którego ten ranking dotyczy wprost. Pani mówiła, że to nie fair, i że trzeba to wyjaśnić. Ja jestem zdania, że informacje internetowe żyją swoim życiem i czasem nie ma co wyjaśniać. Ale można przytoczyć kilka faktów.
Fakt 1. Portal wasza edukacja prowadzi rankingi szkół podstawowych od 2022 roku. Stąd pytanie – dlaczego właśnie teraz napisano na Portalu Nowy Tomyśl Nasze Miasto tylko o rankingu za 2025, zwłaszcza, gdy używa się słowa „konsekwentnie”? W poprzednich latach nie zauważyłem publikacji na ten temat na portalu NTNM. A może warto się z tymi rankingami zapoznać?
Ranking rok 2022
- miejsce Szkoła Podstawowa nr 3 im. Feliksa Szołdrskiego w Nowym Tomyślu – 59 312 punktów
- miejsce Szkoła Podstawowa nr 2 im. Marii Skłodowskiej Curie – 43 938 punktów
- miejsce Szkoła Podstawowa nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Nowym Tomyślu – 41 426
Ranking rok 2023
- miejsce Szkoła Podstawowa nr 3 im. Feliksa Szołdrskiego w Nowym Tomyślu –50 991 punktów
- miejsce Szkoła Podstawowa nr 2 im. Marii Skłodowskiej Curie – 49 465 punktów
- miejsce Szkoła Podstawowa nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Nowym Tomyślu – 46 570
Ranking rok 2024
- miejsce Szkoła Podstawowa nr 3 im. Feliksa Szołdrskiego w Nowym Tomyślu – 48 572 punktów
- miejsce Szkoła Podstawowa nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Nowym Tomyślu – 48 476 punktów
- miejsce Szkoła Podstawowa nr 2 im. Marii Skłodowskiej Curie – 46 606 punktów
Fakt 2 metodologia rankingu
Ciekaw byłem metodologii przeprowadzenia tego rankingu. Gdyż nikt z autorów nie był w naszych nowotomyskich szkołach, nikt nie prowadził wywiadów, nikt nie zbadał oferty edukacyjnej, szerokiej gamy zajęć dodatkowych, nikt nie zainteresował się dobrostanem ucznia, relacjami w szkole… Okazuje się, że jedynym kryterium jest wynik szkoły na egzaminie ósmoklasisty. Co prawda uwzględniono też pięć ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych: Olimpiada Matematyczna Juniorów, Olimpiada Literatury i Języka Polskiego, Olimpiada Języka Angielskiego Juniorów, Olimpiada Historyczna Juniorów, Olimpiada Informatyczna Juniorów. Od lat w tych olimpiadach nie biorą udziału nasi uczniowie, skupiając się na wojewódzkich konkursach przedmiotowych. Jest też przecież cała gama zawodów sportowych różnego szczebla, których ranking nie uwzględnia.
Tak samo jak wynik egzaminu ósmoklasisty nie uwzględnia postępów ucznia, jego rozwoju, całego wachlarza kompetencji z jakim wychodzi ze szkoły, jak absolwent przygotowany jest do dokonywania odpowiedzialnych wyborów, jak potrafi myśleć krytycznie i analizować. W jakich zajęciach pozalekcyjnych brał udział, jak mógł rozwiać swoje talenty – o tym ani słowa.
Fakt 3 – kontekst edukacyjny.
Wyniki poszczególnych egzaminów zawsze są osadzone w pewnym kontekście edukacyjnym i aby je prawidłowo czytać ten kontekst powinien być brany pod uwagę. Ubiegłoroczna populacja, która posłużyła do ogłoszenia rankingu 2025 nie była taką samą jak w latach ubiegłych. Była najmniejsza w historii polskiego szkolnictwa, gdyż dotyczyła rocznika, który nie poszedł do szkoły jako sześciolatkowie podczas reformy. Z różnych powodów. Najczęstszym był brak dojrzałości szkolnej. Trójka przekształcając się z gimnazjum w szkołę podstawową nie miała uczniów z tego rocznika. Dopiero utworzyliśmy oddział na poziomie klasy szóstej po wielu prośbach rodziców. Trafiło do nas jedenaścioro dzieci, dla których ratunek rodzice widzieli w naszej szkole. Okazało się, że wielu z nich miało elementarne problemy nawet z nauką czytania i pisania, wielu wymagało indywidualnego podejścia i ogromnej, ciężkiej pracy ze strony całego zespołu psychologiczno pedagogicznego oraz wychowawców i nauczycieli. Gdy weźmiemy jeszcze pod uwagę problemy z niedostosowaniem społecznym będziemy mieli szerszy obraz. A jeśli uwzględnimy, że w trakcie pracy do tego oddziału trafiło prawie 10 uczniów z Ukrainy z ogromnymi trudnościami adaptacyjnymi, nie mówiących po polsku, obraz ten jest już bardziej czytelny.
Jesteśmy dumni, że wszyscy nasi uczniowie osiągnęli sukces, że przez 3 lata pobytu w naszej szkole nabyli kompetencje i umiejętności, że zdali egzamin ósmoklasisty na miarę swoich możliwości, że potrafili mocno stanąć na nogi i realizować się w szkołach ponadpodstawowych.
Na koniec pozwolę sobie zacytować metaforę edukacyjną, często przypisywaną Albertowi Einsteinowi. Brzmi mniej więcej tak: „Każdy jest geniuszem. Ale jeśli oceniasz rybę po jej zdolności wspinania się na drzewo, całe życie będzie myślała, że jest głupia.”
Dariusz Stachecki