Wycieczka klas 2d i 3c do Gniezna
W ubiegły piątek, klasy 2d oraz 3c miały niezwykłą okazję uczestniczyć w wycieczce do Gniezna- historycznego miasta, które odegrało kluczową rolę w polskiej kulturze i historii. Celem wizyty była katedra gnieźnieńska, znana nie tylko ze swojego majestatycznego wyglądu, ale także z bogatej historii, którą dzieci miały okazję zgłębić.
Po przyjeździe do Gniezna, uczniowie mieli przyjemność zwiedzać podziemia katedry gnieźnieńskiej
z doświadczoną panią przewodnik. W pełnych tajemnic i historycznych artefaktów podziemiach, dzieci zobaczyły groby ważnych postaci, w tym pierwszych władców. Dowiedziały się również jak wielkie było znaczenie Gniezna jako pierwszej stolicy Polski oraz tego, że katedra stanowiła miejsce koronacji królów. Uczniowie poznali również historię samego Gniezna, które w przeszłości było centrum życia religijnego
i politycznego. Słuchali zafascynowani opowieści o legendarnym założeniu miasta oraz o Drzwiach Gnieźnieńskich, które są jednym z najważniejszych zabytków sztuki romańskiej w Polsce. Drzwi wykonane są z brązu i zdobione niezwykłymi rzeźbami, przedstawiającymi sceny z życia świętego Wojciecha oraz historie z Biblii, co dodatkowo rozbudziło wyobraźnię uczestników wycieczki.
Po zwiedzaniu katedry, dzieci udały się do lokalnej fabryki bombek, gdzie miały okazję zobaczyć etapy produkcji tych wyjątkowych ozdób. Uczniowie z zainteresowaniem obserwowali wszystkie procesy, od formowania szkła, przez jego srebrzenie, lakierowanie, po zdobienie bombek. Największą atrakcją były jednak warsztaty, podczas których dzieci mogły samodzielnie dekorować swoje bombki – wyposażone
w pędzle, kleje, farby, brokaty i inne akcesoria, oddały się tworzeniu swoich unikatowych dzieł sztuki.
Nasza wycieczka okazała się nie tylko okazją do zwiedzania, ale również cenną lekcją historii, kultury
i sztuki. Uczniowie mieli możliwość zobaczenia na własne oczy, jak silnie historia Polski jest związana z zabytkami i miejscami, które odwiedzili. Dzięki interaktywnej formie zwiedzania, dzieci nie tylko zdobyły nową wiedzę, ale także mogły zadawać pytania, dzielić się swoimi spostrzeżeniami, a w fabryce bombek nawet doświadczać.
Malwina Paszke i Magdalena Plura