Pamiętnik SUPERKLASY

W dobie e-maili, sms-ów, komunikatorów i telefonów komórkowych coraz rzadziej wykorzystujemy pismo ręczne. Mało kto używa współcześnie papierowych  notesów czy prowadzi pamiętniki.W związku z tym, że 23 stycznia obchodziliśmy Dzień Pisma Ręcznego, warto było przypomnieć sobie o ręcznym estetycznym pisaniu.
Dzień Pisma Ręcznego został ustanowiony przez the Writing Instrument Manufactures Association (WIMA), a jego celem jest zwrócenie uwagi na znaczenie i rolę pisma ręcznego.

Dlaczego 23 stycznia? Jest to data urodzin Johna Hancocka – jednego z sygnatariuszy Deklaracji Niepodległości. Hancock znany był ze swojego dużego i ozdobnego podpisu.

Dzień Pisma Ręcznego to doskonała okazja do przypomnienia, dlaczego warto pisać ręcznie.
Otóż, takie pisanie:

  • wspomaga rozwój sprawności manualnej oraz precyzji ruchów, a one z kolei są niezbędne dla prawidłowego rozwoju poznawczego
  • sprzyja rozwojowi umiejętności czytania, zdolności językowych i krytycznego myślenia
  • stymuluje aktywność mózgu i pomaga w rozwoju połączeń synaptycznych
  • uczy samokontroli i dyscypliny
  • wspomaga i ćwiczy pamięć

Pisząc ręcznie, zwracamy uwagę na informacje, a nasz mózg lepiej ocenia i porządkuje dane. To z kolei pomaga utrwalać w umyśle idee i pojęcia. Ponadto pisząc ręcznie, robimy mniej błędów gramatycznych i stylistycznych, wyrabiamy sobie ładny charakter pisma.

Tak, wiem, że da się współcześnie żyć, niemal nie pisząc ręcznie. Mamy laptopy, smartfony, aplikacje, edytory tekstu. Pomyślcie, ile radości daje nam oglądanie pamiątek po naszych babciach i pradziadkach np.: nieliczne przedmioty, trochę zdjęć i ręcznie pisane listy, pamiętniki, dokumenty. Biorąc je w dłonie, jesteśmy wzruszeni, czujemy więź z tymi ludźmi. Nikt nie chciałby, aby po naszym pokoleniu zostały tylko elektroniczne ślady – dlatego namawialiśmy klasy, aby z powrotem pokochać pismo ręczne, cieszyć się literkami, wykonując pamiętnik klasowy.

            Na przełomie stycznia i lutego powstały przeróżne ręcznie napisane pamiętniki klasowe. Niektóre przerosły nasze oczekiwania. Poniżej prezentujemy wyniki procentowe tego zadania. Komisja składająca się z uczniów i nauczycieli wzięła pod uwagę następujące kryteria: estetykę i poprawność zapisu ręcznego, pomysłowość, szatę graficzną oraz liczbę uczniów w klasie wykonujących pamiętnik.

Punktacja

KlasaProcenty
4a98,6
4b71,4
4c80
4d73,6
4e96,4
  
5a77,9
5b67,9
5c75
5d64,3
  
6a88,6
6b42,1
6c77,1
6d79,3
  
7a70,7
7b92,1
7c
  
8a

Marzena Dach-Kolanko

Udostępnij artykuł:
×
Skip to content