Świetlicowe inspiracje część 9
Kochane Świetliki!
Przed nami kolejny tydzień nauki zdalnej. Jak w każdy poniedziałek, chcemy Wam zaproponować kilka pomysłów na kreatywne spędzenie czasu wolnego po nauce. Mamy nadzieję, że nasze propozycje spotkają się z zainteresowaniem i staną się okazją do oderwania myśli od obecnej sytuacji.
Zakładka do książki
A zatem, kolejne świetlicowe inspiracje zaczynamy od ciekawej zakładki do książki.
Jesteśmy obecnie w takim okresie, że mamy więcej czasu na czytanie. Czytanie rozwija nasze myślenie, pamięć i mowę. Dzięki książce zdobywamy wiedzę o sobie i otaczającym nas świecie oraz rozwijamy nasze kompetencje poznawcze. Poznajemy i nazywamy emocje swoje i innych osób, a także rozróżniamy świat zewnętrzny od świata odczuć i wrażeń.
Proponujemy Wam dzisiaj wykonanie zakładki, która będzie przepięknym dodatkiem do lektury, którą czytamy. Możemy zrobić zakładkę nie tylko dla siebie, ale i dla naszych bliskich. Na pewno są wokół Was osoby, które chętnie sięgają po książkę, a nasza zakładka będzie wspaniałym upominkiem.
1 propozycja:
Materiały:
– kolorowa kartka z bloku technicznego;
– kolorowy papier i klej;
– ołówek i linijka;
– włóczka i gruba igła;
– nożyk do papieru lub nożyczki
Wykonanie:
– wycinamy z kartki bloku prostokąt o wybranym przez siebie rozmiarze (np. 15cmx5cm);
– w środku prostokąta zaznaczamy ołówkiem dwa równoległe boki o dł. 6 lub 7 cm w odległości 2cm od siebie i łączymy je od dolnej strony półkołem (powstanie nam długi „nos”);
– nożykiem lub nożyczkami wycinamy ten kształt;
– z kartek papieru kolorowego wycinamy małe koła („oczy” naszej zakładki);
– przyklejamy je nad nosem;
– na szczycie zakładki robimy małe dziurki, przez które przewlekamy kawałki włóczki – „włosy”.
Zakładki mogą być różnego koloru, kolor włosów i oczu również zależy od Waszej inwencji twórczej 🙂
2 propozycja
Materiały:
– kolorowa kartka (najlepiej czerwona);
– kolorowy papier;
– ołówek i linijka;
– nożyczki i klej.
Wykonanie:
– wycinamy z czerwonej kartki kwadrat o wybranym przez siebie rozmiarze (np. 13cmx13 cm);
– kreskami dzielimy go na 4 równe części, a 2 z nich, jeszcze na pół;
– odcinamy 3 kawałki z kwadratu tak, aby powstał kształt taki jak na zdjęciu:
– 2 pozostałe skrzydełka zaginamy i sklejamy (ale tylko jedno do drugiego);
– z czerwonego papieru kolorowego wycinamy serce większe, a z różowego mniejsze;
– przyklejamy je kolejno na wierzch naszych sklejonych skrzydełek.
Życzymy miłej pracy i spotkania z wieloma ciekawymi książkami 🙂
Teatrzyk marionetek
Kolejna nasza propozycja to teatrzyk marionetek. Chcemy Was zachęcić do własnoręcznego wykonania marionetki.
Młodszym dzieciom na pewno przyda się pomoc starszych domowników. Taka zabawka będzie nam mogła służyć jako bohaterka domowego teatrzyku. Jeśli znajdziecie więcej czasu i zapału, to możecie wykonać ich kilka, według własnego pomysłu. My dziś pokażemy Wam, jak zrobić taką myszkę:
Materiały potrzebne do wykonania marionetki:
- papier kolorowy;
- blok techniczny;
- tekturowa rolka;
- klej;
- nożyczki;
- pisaki;
- sznureczek;
- żyłka lub mocna nitka;
- dwa patyczki do szaszłyków;
- dwie nakrętki plastikowe;
- mocna taśma samoprzylepna.
Krok 1
Tekturową rolkę oklejamy brązowym papierem (ja użyłam kawałka papieru trochę dłuższego niż sama rolka, żeby myszka miała ładniejsze proporcje). Na kartce z bloku technicznego rysujemy kształt główki naszej myszki i wycinamy ją. Twarz marionetki można po prostu narysować – jest to metoda mniej pracochłonna. Ale można też wyciąć z różnokolorowych kartek elementy do przylepienia (na zdjęciach pokazuję, jak to zrobić).
Krok 2
Gdy mamy już gotową główkę i brzuszek, możemy przystąpić do wykonania ze sznureczków rąk i nóg marionetki. W wybranych miejscach po obu stronach rolki robimy małe dziurki np. pinezką. Jeśli nasz sznureczek jest nieco grubszy – dziurki można lekko powiększyć ostrym czubkiem nożyczek. Po przewleczeniu sznurka przez otworki na ręce, należy na nim zawiązać supełki na każdym końcu.
Ze sznureczkami na nogi postępujemy podobnie, ale supełek zawiązujemy tylko od wewnątrz rolki. Na stopach myszki zamocujemy buty z nakrętek. W tym celu w nakrętkach też trzeba będzie zrobić otworki – ja użyłam do tego celu śrubokrętu i drewnianej deski. Supełek wykonujemy dopiero po przewleczeniu sznureczka przez nakrętkę – od dołu, wtedy schowa się w buciku.
Po wykonaniu rąk i nóg możemy już do tułowia dokleić główkę.
Krok 3
Teraz przygotujemy system sterowania marionetką. Nie będzie on umożliwiał poruszania jej rękoma, ale całą marionetką i jej nóżkami – jak najbardziej. Teraz przydadzą się nam patyczki, taśma i żyłka.
Patyczki krzyżujemy i sklejamy pośrodku mocną taśmą. Na każdym ramieniu krzyżaka przywiązujemy i mocujemy taśmą dość długi kawałek żyłki lub mocnej nitki. Następnie ustawiamy cały krzyżak w taki sposób, żeby jeden patyczek był skierowany w naszą stronę. Teraz uważnie dopasowujemy długośc żyłek: te dwie na patyczku skierowanym w naszą stronę będą krótsze, niż te z drugiego patyczka i posłużą do zamocowana tułowia. Dwa krótsze końce żyłki mocujemy mocną taśmą wewnątrz rolki – jedną żyłkę od strony brzuszka, a drugą od strony pleców marionetki.
Dwie dłuższe żyłki z drugiego patyczka będą sterowały nóżkami. Przed przycięciem ich na odpowiednią długość trzeba skontrolować jak układa się zabawka i czy żyłki są odpowiednio napięte. Te kawałki żyłki mocujemy wewnątrz bucików. Ta procedura może wymagać podjęcia kilku prób…
I w końcu mamy już pierwszą aktorkę do naszego teatrzyku marionetek – miłej zabawy 🙂
Nurek Kartezjusza.
Wiemy, że bardzo lubicie wykonywać różne eksperymenty i obserwować zachodzące podczas nich zjawiska, dlatego kolejna nasza propozycja to doświadczenie pod nazwą Nurek Kartezjusza.
Oto, co będzie Wam potrzebne, by wykonać to doświadczenie:
- słomka do napojów;
- kawałek plasteliny;
- spinacz biurowy;
- butelka plastikowa z wodą;
- nożyczki
Jak zrobić „nurka”:
- Słomkę przecinamy na pół i zginamy;
- Spinacz rozginamy tak, aby powstało takie serduszko:
3. Następnie łączymy oba końce spinaczem biurowym:
4. Będzie nam też potrzebny kawałek plasteliny, z której robimy kulkę i wciskamy na wystającą końcówkę spinacza.
Plastelina będzie obciążnikiem naszego nurka, musimy dobrać taką ilość, aby słomka utrzymywała się pionowo na powierzchni wody. Jeśli zatonie, należy zmniejszyć ilość plasteliny. Jeżeli się przewróci to oznacza, że obciążenie było zbyt małe. Możecie przeprowadzić wcześniej test w mniejszym naczyniu i nasz „nurek” jest już gotowy! ?
5. Teraz odkręcamy butelkę, a naszego „nurka” wrzucamy do środka
6. Na koniec pozostaje nam sprawdzić czy „nurek” potrafi zejść na dno, w tym celu z całej siły ściskamy butelkę.
Nurek schodzi na dno, a kiedy ją puścimy, bezpiecznie wraca na powierzchnię. ?
Instrumenty z surowców wtórnych
Dla miłośników muzyki przygotowaliśmy wyzwanie – zabawę, która polega na wymyśleniu i zbudowaniu instrumentu z surowców wtórnych, takich jak np. butelki szklane lub plastikowe, nakrętki, puszki po napojach, różne materiały ciągliwe (gumki recepturki, gumy od weków) i wiele innych przedmiotów, które lądują w naszych koszach na śmieci. Instrumenty, które zbudujecie, mogą zaliczać się do perkusyjnych, strunowych, a nawet dętych. Życzymy Wam ciekawych pomysłów i udanej zabawy!
Oto na przykład sposób wykonania bębenka:
Przygotuj:
– okrągłe pudełko, np. po serkach „trójkącikach”;
– sznurek/wstążkę (około 15 cm);
– koraliki (lub guziki, drewniane kulki);
– kredkę (lub ołówek, patyk, czy tak jak na zdjęciu drewnianą „igłę” do robienia na drutach);
– kawałek plasteliny;
– papier kolorowy samoprzylepny lub zwykły;
– klej;
– nożyczki;
– lakier do paznokci (opcjonalnie)
Wykonanie:
– zacznij od przygotowania 2 maleńkich otworów, po przeciwległych stronach okrągłego pudełka (gdyby pudełko było tarczą zegara, otwory zajmowały by pozycje na godzinie 9:00 i 3:00);
– sznurek/wstążkę podziel na pół i każdą z części przełóż przez dziurkę;
– od wewnętrznej strony pudełka zrób supełek, od strony zewnętrznej przewlecz koralik i zrób na końcu supełek, żeby koralik się nie zsunął;
– wykonaj trzeci, tym razem nieco większy otwór w pudełku, tak aby przygotowana kredka czy patyk się do niego ciasno mieściły. Naostrzony koniec kredki, który będzie zamknięty w pudełku zakończ kulką z plasteliny (to usztywni uchwyt bębenka);
– posmaruj delikatnie brzegi pudełka klejem i zamknij je;
– bębenek jest w zasadzie gotowy. Możesz przystąpić do dekorowania go: oklej pudełko kolorowym papierem i wycinankami – pamiętaj, że ogranicza Cię tylko wyobraźnia 😉
Jeśli uchwytem bębenka jest zwykły, mało kolorowy patyk możesz pomalować końcówkę np. za pomocą lakieru do paznokci (tak jak na zdjęciu).
Zabawa muzyczno-ruchowa
Wszystkich spragnionych ruchu zapraszamy do obejrzenia filmu z propozycją kolejnych zabaw przy muzyce. Tym razem przypomnimy Wam dobrze znaną grę w gumę, która przed laty królowała na wszystkich podwórkach i placach zabaw. Aby zagrać w domu, wystarczy Wam guma do skakania i dwa krzesła. Gotowi? Zaczynamy!
Przybornik biurowy
Na zakończenie chcemy Wam zaproponować wykonanie organizera biurowego, który pomoże uporządkować wszelkie przybory szkolne, które z pewnością zalegają na Waszych biurkach w czasie nauki. Podobny przybornik prezentowaliśmy Wam niedawno. Ten jest jednak zupełnie inny i jeśli zdecydujecie się na jego wykonanie, gwarantujemy, że wprowadzi wiele optymizmu i pozytywnej energii do miejsca Waszej codziennej nauki.
Oto materiały, które będą Wam potrzebne do wykonania organizera:
– 4 rolki od papieru toaletowego;
– kawałek grubszej tektury;
– klej i nożyczki (może być klej na gorąco);
– kilka arkuszy kolorowego filcu lub papieru;
– dekoracje: naklejki, koronki, gipiura etc.
Sposób wykonania:
– na początek wykonujemy podkładkę z tektury – wystarczy wyciać prostokąt np. z pudełka i okelić go filcem lub kolorowym papierem oraz dowolnie udekorować:
– teraz zajmiemy się rolkami – analogicznie oklejamy je filcem lub kolorowym papierem (na zewnątrz oraz od wewnętrznej strony) i dekorujemy np. gipiurą, koralikami etc.:
– gotowe rolki przyklejamy do podkładki – najlepiej sprawdzi się tutaj klej na gorąco
– organizer prawie skończony. Teraz wystarczy poukładać w nim swoje przybory i gotowe ?.
Dbajcie o siebie, tęsknimy za Wami! Pozdrawiamy Was serdecznie ?
Wychowawcy świetlicy