Ucząc się uczyć – odkrywamy tajemnice skutecznej nauki!

W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła przystąpiła do Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Uczę się, uczyć się”, którego głównym celem jest rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów, w szczególności umiejętności uczenia się – jednej z najważniejszych kompetencji warunkujących dalszy sukces edukacyjny. Projekt ma na celu wsparcie uczniów w poznawaniu różnorodnych metod i technik uczenia się, dostosowanych do indywidualnych stylów poznawczych, a także w praktycznym ich wykorzystywaniu – podczas pracy z tekstem, przygotowań do sprawdzianów czy egzaminów. Uczniowie uczą się planować naukę, wykorzystywać skuteczne strategie zapamiętywania, a także refleksyjnie podchodzić do procesu uczenia się, analizując, co im pomaga, a co utrudnia zdobywanie wiedzy. Udział w projekcie sprzyja również budowaniu postawy samodzielności i odpowiedzialności za własny rozwój, wzmacnia motywację wewnętrzną, poczucie skuteczności oraz wiarę we własne możliwości. 

W ramach projektu uczniowie klasy 5d dotychczas zrealizowali dwa zadania: 
1. „Zabawa w nauczyciela – ucząc innych, uczę siebie” 

Podczas tego działania uczniowie wcielili się w rolę nauczycieli. Przygotowywali krótkie lekcje, prezentacje i ćwiczenia, dzięki którym mogli przekazywać wiedzę swoim kolegom i koleżankom. Dzięki tej aktywności uczniowie utrwalili materiał, rozwinęli umiejętności komunikacyjne, współpracy oraz kreatywność. 

2. „Metody skutecznego uczenia się” 

W ramach tego zadania uczniowie poznali i wypróbowali różnorodne techniki uczenia się, takie jak mapy myśli, fiszki, metoda skojarzeń, notatki wizualne.  Następnie oceniali, które z nich są dla nich najbardziej efektywne. Zajęcia pozwoliły im odkryć własny styl uczenia się i świadomie dobierać sposoby pracy. 

Uczniowie z zaangażowaniem uczestniczyli w zajęciach, wykazali się pomysłowością i aktywnością. Wierzę, że zdobyte doświadczenia i umiejętności zaowocują w dalszej edukacji oraz pomogą uczniom osiągać sukcesy w nauce.

Magdalena Pawłowicz

Udostępnij artykuł:
×
Przejdź do treści