Sztuka dla Dzieci – podsumowanie projektu

W bieżącym roku szkolnym uczniowie SP3 realizowali autorski projekt edukacyjny pod nazwą „Sztuka dla Dzieci”. To już drugi rok spotkań z twórczością wybitnych artystów, tych znanych i docenionych na całym świecie, jak i młodych twórców, żyjących współcześnie. W ciągu dziesięciu miesięcy cyklicznych zajęć „zaglądaliśmy” na różne kontynenty, poznawaliśmy style i techniki plastyczne, czerpaliśmy inspirację z wielu kierunków w sztuce, by ostatecznie móc spróbować swoich sił w roli artystów, posiadających konkretne wizje i pomysły na swoje pierwsze małe dzieła.

Tym razem kluczem doboru twórców, kierunków, konkretnych dzieł sztyki i stylów były pory roku, ich barwy, charakterystyczne oznaki w przyrodzie, klimat, nastrój, pojawiające się w dziełach detale, na które staraliśmy się zwracać uwagę. W naszej interpretacji jednak dzieła wielkich mistrzów zyskiwały zupełnie inny charakter. Stanowiły inspirację do poszukiwań własnych środków wyrazu, doboru materiałów, a nawet akcesoriów plastycznych, często bardzo nieoczywistych. Wszystko to w myśl założenia, by spotkania ze sztuką dawały możliwość swobody i twórczego rozmachu, odreagowania, którego każdy z nas potrzebuje.

Fartuszki, rękawiczki, papierowe torby, wałki, gąbki, piłeczki, folia aluminiowa, karton, krochmal, balony, sól i cukier – to tylko niektóre ze stałych elementów i środków służących nam do tworzenia reprodukcji, instalacji, prac przestrzennych czy wielkoformatowych dzieł. Im bardziej oryginalnie, tym lepiej. Im więcej niecodziennych rozwiązań, tym ciekawiej.

W drugim semestrze swoją działalność rozpoczęło kółko rozwijające zainteresowania dzieci związane ze sztuką. Uczestnicy cotygodniowych, poniedziałkowych spotkań dołączyli do realizacji projektu w formule czysto warsztatowej, praktycznej, nastawionej na działanie i doświadczanie. Dlatego też łączyliśmy różne sposoby tworzenia, włączając elementy Sensoplastyki oraz Plastyki ekspresywnej – ulubionej metody działania wszystkich młodych adeptów sztuki.

O tym, że twórcze działania przynoszą satysfakcję i radość przekonali się także starsi uczniowie, którzy podczas zajęć świetlicowych czy zastępstw brali udział w realizacji konkretnych tematów, poznawali wybranych twórców i ich dzieła, a następnie zamieniali się w artystów współczesnych i to ze wspaniałymi rezultatami.

Cele projektu zostały zrealizowane. Sztuka powinna być dostępna dla wszystkich bez wyjątku – w naszej szkole jest obecna i żywa. Wrażliwość wobec piękna i harmonii możemy bowiem wypracować w sobie tylko poprzez obcowanie z dziełami. Pokazywanie ich dzieciom od najmłodszych lat kształtuje w nich poczucie smaku, określa gusta i estetyczne preferencje. Dzieci poznają pojęcia takie jak piękno i brzydota, harmonia czy chaos i wcale nie jest tak, że są one dla nich zbyt abstrakcyjne. Wręcz przeciwnie – fantastycznie „czują” te zagadnienia i świetnie to wyrażają, czego najlepszym dowodem jest fotorelacja z naszych zajęć. Zapraszam do oglądania!

Kinga Laskowska-Szofer

Udostępnij artykuł:
×
Skip to content