Jesień w sztuce

Na przełomie października i listopada Świetliki z grupy pomarańczowej rozpoczęły realizację rocznego, autorskiego projektu edukacyjnego pod nazwą „SZTUKA DLA DZIECI”. To już kolejny rok szkolny, w którym dzieci uczestniczą w niezwykłej przygodzie, jaką jest obcowanie ze sztuką różnych dziedzin.

Podczas zajęć świetlicowych poznajemy słynnych mistrzów pędzla, rzeźbiarzy, performerów, twórców instalacji etc. Sięgamy do twórczości klasyków, jak i artystów współczesnych, poznajemy założenia i cechy charakterystyczne różnych gatunków, dzieła znane i cenione na całym świecie oraz te mniej popularne.

Nasze spotkania ze sztuką to jednak przede wszystkim twórcze warsztaty, podczas których wyzwalamy całą moc energii i kreatywności, świetnie się przy tym bawiąc. Nauka przez zabawę, poznawanie przez tworzenie, zdobywanie nowych umiejętności i odkrywanie swoich mocnych stron w działaniach zespołowych – to niewątpliwe zalety i wyznaczniki świetlicowych zajęć z zakresu edukacji artystycznej.

W tym roku szkolnym formuła naszych warsztatów opiera się na podziale zagadnień według pór roku. Dzięki temu każdy cykl spotkań charakteryzuje inna tonacja, nastrój i kolorystyka. Dzieci tworzą własne reprodukcje omawianych dzieł, wzbogacając je o typowe w danym okresie elementy przyrody. W ten sposób obraz zyskuje zupełnie nowy wymiar, a dzieła powstałe z inspiracji wielką sztuką, dają dzieciom mnóstwo satysfakcji i poczucia sprawstwa oraz dumy.

W cyklu zajęć jesiennych wykonaliśmy niezwykle pomysłową wersję „Słoneczników” Vincenta van Gogha, oryginalne portrety Fridy Kahlo, przyozdobione darami jesieni, barwne, sensoryczne „Drzewa życia” inspirowane twórczością Gustava Klimta, trójwymiarową wersję „Tancerek” Edgara Degasa w sukienkach z jesiennych liści i wiele innych. Z ogromnym zapałem Świetliki przystąpiły do wykonania reprodukcji barwnego „La Gerbe” Matisse’a. Naszym materiałem plastycznym był bowiem klej, sól i barwniki spożywcze, a oryginalne prace plastyczne powstały na przezroczystych arkuszach plastiku. Były też ćwiczenia z abstrakcjonizmu na przykładzie studium koloru Kandinsky’ego. Idealnym, choć niezwykle kruchym materiałem okazały się tu suche liście, z których Świetliki wycinały różne kształty. Nie zabrakło również ciekawych zabaw plastycznych, dzięki którym odkryliśmy nowe sposoby wykorzystania tradycyjnych narzędzi malarskich. Okazało się również, że roztopione żelazkiem kredki świecowe można wykorzystać do stworzenia wyjątkowych abstrakcyjnych obrazów, w których główną role odgrywa kolorowa plama.

Po raz kolejny przekonaliśmy się, że sztuka może stanowić furtkę do niezwykłego świata tworzenia, w którym najlepszą materią do powstania wielkiego dzieła, są codzienne czynności i nieoczywiste narzędzia. Im mniej utartych schematów, tym więcej zapału i radości z działania. Z pewnością dostrzeżecie ją w naszej fotorelacji.

Kinga Laskowska-Szofer

Udostępnij artykuł:
×
Skip to content