Szlakiem Piastowskim

„Na Szlaku Piastowskim”  – to już czwarta wycieczka klasy 4e w tym roku szkolnym. Czas i przestrzeń poświęcona poznawaniu naszej ojczyzny od samych początków powstania państwa polskiego. Swoją przygodę rozpoczęliśmy we wrześniu uczestnicząc w warsztatach i inscenizacjach z życia pierwszych Słowian na terenie  Muzeum Archeologicznego w Biskupinie. Następnie na początku grudnia wybraliśmy się do Gniezna, by tam zgłębiać losy rozwijającego się państwa, a 30 – 31 maja  wróciliśmy na szlak bogatej historii w celu uzupełnienia brakujących elementów układanki historycznej.

Tym razem zwiedziliśmy Muzeum pierwszych Piastów na Lednicy. Na wyspę gdzie Mieszko I przyjął chrzest, przeprawiliśmy się promem. Zasłuchani w opowieści pani przewodnik poznaliśmy obszar i historię zaklętą w archeologicznych wykopaliskach grodu Bolesława Chrobrego.

I tak kolejne meandry naszej narodowości zgłębialiśmy na terenie Wielkopolskiego Parku Etnograficznego, gdzie niczym za dotknięciem czarodziejskiej różdżki mogliśmy przenieść się w pradawne czasy ludzi, żyjących w drewnianych domostwach z przestrzennymi podwórzami a dość małymi izbami mieszkalnymi. Wszytko było tak jak kiedyś… tylko my jacyś inni?  Nowocześni z iPhone’em w ręku. Przemierzaliśmy też Pola Lednickie przekraczając euforycznie słynną  Bramę Rybę –  Bramę Trzeciego Tysiąclecia.  Niezapomnianym akcentem była także  żywiołowo przeprowadzona lekcja historii w Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie. Owocem naszego zaangażowanego uczestnictwa była umowa słowna  z kustoszem muzeum o przeprowadzenie kolejnych lekcji historii w ramach projektu „ Historia w walizce” już na terenie naszej szkoły.

Wycieczka szkolna to czas zmożonej aktywności sensorycznej, w której uczniowie  chłoną wiedzę wszystkim zmysłami. Nauka przez doświadczenie staje się przestrzenią rozwoju młodego człowieka, w której nie zapomina się również             o czasie przeznaczonym na gry, zabawy i relaks – na łonie przyrody lub w otoczeniu choćby tak milusińskich stworzeń jakimi są alpaki. Zwierzęta z rodziny wielbłądowatych, które  wprowadziły nas w stan nieomal euforycznych doznań. Natomiast nasza aktywność ruchowa wzmogła się na terenie Silverado CIty MIasto  Western w Bożejewiczkach, gdzie czekało na nas mnóstwo wyzwań sprawnościowych.

Naszą wycieczkę podsumowujemy, jako czas dla nas bardzo owocny i niczym niezastąpiony. Za malownicze i profesjonalne przewodnictwo na Szlaku Piastowskim dziękujemy pani Beacie Ratajczak, za opiekę – pani pedagog Elżbiecie Dzierżyńskiej oraz naszej pani wychowawczymi Aleksandrze Antoniewicz-Kaszczyńskiej. Za udział w naszym wyjeździe dziękujemy starszym koleżankom Oliwi i Małgosi oraz dziewczętom z klasy 4d: Mai, Julce i Oldze.