15 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Dzień Sztuki. Święto to zostało ustanowione w rocznicę urodzin Leonarda da Vinci, jednego z najwybitniejszych artystów wszechczasów i stanowi okazję do przypomnienia, jak ważną rolę w naszym życiu odgrywa twórczość oraz możliwość wyrażania siebie poprzez działania artystyczne.

W naszej Szkole od lutego br. działa kółko rozwijające zainteresowania dzieci związane ze sztuką i kreatywnymi działaniami połączonymi z Sensoplastyką oraz Plastyką Ekspresywną. Podczas zajęć poznajemy sztukę współczesną oraz dawną, kierunki i różne techniki plastyczne, które łączymy dla uzyskania nowych, ciekawych efektów. Dzieci wykonują reprodukcje dzieł słynnych artystów, czerpiąc radość z tworzenia, a ich prace zyskują wyjątkową jakość poprzez fakt, że korzystają z materiałów nieraz bardzo nieoczywistych. Używamy też nietypowych akcesoriów, przedmiotów codziennego użytku, które można znaleźć w każdym domu i przede wszystkim próbujemy nowych, własnych sposobów na stworzenie oryginalnych prac.

Papierowe filtry do kawy, krochmal w spreju, obrotowa kuchenna suszarka do warzyw, drewniany stołek, butelki, czy koło od roweru – to tylko niektóre z niezwyczajnych narzędzi naszej pracy. Malowanie balonem zanurzanym w cukrze i kleju, solne mozaiki na plastikowych arkuszach, barwne abstrakcje powstające za sprawą mokrej bibuły, roślinne ornamenty wydobyte z kolorowego tła metalicznym pisakiem, mozaiki malowane barwnikami na kostkach cukru, prace inspirowane stylem graffiti, kolorowe esy floresy uzyskane dzięki metodzie action painting, malowanie rękami, piłeczkami, gąbką, wałkiem malarskim, szklaną pipetką – to tylko niektóre z atrakcji, jakie czekają na uczestników zajęć w każdy poniedziałek.

W ciągu dwóch miesięcy spotkań ze sztuką dzieci wykonały własne interpretacje dzieł artystów polskich i zagranicznych, zyskały wiele cennych informacji, świetnie się przy tym bawiąc. Zajęcia stały się okazją do twórczego odreagowania i wyzwolenia kreatywnej energii. Wzięliśmy też udział w Drzwiach Otwartych prezentując odwiedzającym część naszej praktyki.

Sztuka stała się naturalnym elementem naszej szkolnej codzienności: nauka przez zabawę, próbowanie swoich sił w roli artystów, wreszcie niezastąpione poczucie sprawstwa i satysfakcja z osiąganych efektów pracy zespołowej.

„Nie musisz być wielki, aby zacząć, ale musisz zacząć, by być wielkim”.

Kinga Laskowska-Szofer