17 czerwca 2021 r. na terenie naszej szkoły odbył się ostatni etap egzaminu na kartę rowerową. Okazało się, że jazda na rowerze wyzwala w nas wiele pozytywnych wspomnień, emocji i uczuć. Tym razem wszyscy uczestnicy całorocznego kursu przygotowawczego na kartę rowerową mogli doświadczyć tzw. przypływu adrenaliny. Boisko szkoły zamieniło się za sprawą instruktora jazdy rowerowej, pana Krzysztofa Hałasa w plac manewrowy. Przygotowano stolik obserwatora, przy którym w tym roku zasiadła pani Aleksandra Antoniewicz-Kaszczyńska.

I tak kolejno rozbrzmiewały wyczytywane nazwiska uczniów zgodnie z listą zdanej części egzaminu teoretycznego. Kursanci musieli wykazać się sprawnością i swobodą w manewrowaniu  jednośladowym pojazdem.

Przy okazji tak poważnego sprawdzianu i tym razem nie zabrakło atrakcji, a przyczynił się do tego mały rowerek, który pojawił się jako przysłowiowa deska ratunku dla tych, którzy mimo ukończonych 10. lat, stanowili grupę najniższych uczniów, którym trudno było sterować kursowym rowerem.  Z pomocą przyszła nieoceniona Julka Bąk, która od kilku tygodni przeżywała wspomniany egzamin i w tym dniu do szkoły przyprowadziła swój legendarny rowerek. Dość osobliwy i wysłużony, z uszytym przez babcię dziewczynki mięciutkim pokrowcem na siodełku. Wzbudził nadzieję w tych, którzy mimo prób, nie byli w stanie opanować jazdy na zbyt dużym rowerze. Rowerek Julki szybko okrzyknięto imieniem „Panda”. Od tej chwili na egzaminie poza stresem pojawiły się roześmiane buzie uczniów, którzy jazdę egzaminacyjną chcieli odbyć tylko na „Pandzie”.

Gratulujemy wszystkim uczniom naszej szkoły – szczególnie tym najmłodszym z klas czwartych – za kreatywne zaangażowanie w lekcje techniki online, podczas których wykazywali się umiejętnością pracy projektowej oraz wzmacniali kompetencje pracy w grupie przez wywiązywanie się z niełatwych wyzwań. Z lekcji online pozostały archiwalne nagrania, podczas których uczniowie samodzielnie tworzyli rapowane utwory do tematu NA RATUNEK, w celu utrwalenia wybranego numeru alarmowego.

Innym razem uczniowie pracując w duecie, wcielali się w rolę świadków wypadku i uczyli się zgłaszać telefonicznie sytuację krytyczną na jezdni. Kolejnym wyzwaniem było przedstawienie youtuberskiego wystąpienia na temat „Jak przygotować wycieczkę rowerową: szkolną, rodzinną, przyjacielską”.

Można było nagrać filmik instruktażowy „Aby rower służył dłużej…”

Uczniowie tworzyli też opowiadania lub nagrania, których głównym bohaterem był rower.

Powstały też prezentacje multimedialne na temat historii roweru. Na zajęciach odbywały się quizy ze znajomości przepisów ruchu drogowego. Uczniowie bawili się, w tzw. łowców znaków.  Zadanie polegało na wykonaniu fotografii poszczególnych znaków drogowych w naszym mieście. 

Dzieci wcielały się też w konstruktorów przyszłościowych pojazdów, zwanych nadal rowerami. To tylko niektóre zadania mające zachęcić i utrwalić w uczniach wiedzę potrzebną do zdobycia karty rowerowej, a także promować zdrowy, ekologiczny tryb życia. 

Jeszcze raz dziękuję uczniom za wspaniałe zaangażowanie na lekcjach techniki online i gratuluję ukończenia egzaminu z wynikiem pozytywnym.

Aleksandra Antoniewicz-Kaszczyńska