W tygodniu poprzedzającym nadejście wiosny Świetliki z grupy pomarańczowej uczestniczyły w cyklu zajęć przyrodniczych poświęconych głównie ochronie pszczół oraz ich znaczeniu dla środowiska. Dzieci dowiedziały się jakie czynniki wpływają na wymieranie pszczół oraz zastanowiły się, w jaki sposób mogą same pomóc pszczołom przetrwać.

Świetliki wiedzą już, że wypalanie łąk, czy stosowanie niektórych środków ochrony roślin może prowadzić do niszczenia naturalnych siedlisk owadów, które wobec działań człowieka stają się bezbronne. Podobnie wiele innych przyczyn masowego wymierania pszczół oraz innych owadów zapylających zależy właśnie od ludzi. Dlatego tak ważne jest zdobycie wiedzy na temat możliwych sposobów ograniczania tego procesu.

Czy wiedzieliście, że w Polsce żyje 470 gatunków pszczół, z czego aż 200 jest zagrożonych wyginięciem? Bardzo częstą przyczyną są akty wandalizmu w pasiekach, wynikające z lęku ludzi przed ukąszeniem, co z kolei jest powodem nieznajomości specyfiki pszczół. Ukąszenia są bowiem rzadkie, a ich przyczyną najczęściej jest celowe rozdrażnianie owadów. Te i wiele innych ciekawostek wpłynęły na natychmiastowe zaangażowanie dzieci w działania, mające na celu pomoc pszczołom. Co udało nam się zrobić?

Na początek poznaliśmy gatunki roślin miododajnych i zasadziliśmy wiosenne kwiaty przyjazne pszczołom, czyli dające sporo nektaru. Dzieci samodzielnie wybierały cebulki, przysypywały je specjalną ziemią do kwiatów i podlewały. Tym sposobem stworzyliśmy mini kwietnik, nad którym Świetliki czuwały przez cały tydzień. Następnie sadzonki zostały zabrane do domów. Ku uciesze dzieci pojawiają się już pierwsze łodyżki.

Zbudowaliśmy też domek dla pszczół murarek, które budzą się wczesną wiosną i poszukują miejsca do założenia gniazda. Idealnie sprawdziły się rurki trzcinowe, które umieściliśmy w drewnianej obręczy, pomalowanej w pszczele barwy. Domek zawiesiłam w ogrodzie na wsi, w pobliżu łąk, w miejscu przyjaznym pszczołom, gdzie lada moment zaczną kwitnąć pierwsze wiosenne krzewy i kwiaty.

Stworzyliśmy też plakat zawierający najważniejsze zasady i sposoby ochrony pszczół, bazując na informacjach zebranych z książek i stron internetowych, poświęconych różnym gatunkom owadów.

Dzieci dowiedziały się również w jaki sposób powstaje miód, poznały różne gatunki tego smacznego specjału, a także jego właściwości zdrowotne. Na zakończenie zajęć przygotowaliśmy miodowe przekąski na waflach ryżowych.

Tydzień przyrodniczy zakończyliśmy wspólnym śpiewaniem znanej wszystkim doskonale piosenki „Pszczółka Maja”. Dzieci zdobyły wiele cennych informacji, które będą mogły przekazać swoim rówieśnikom czy rodzeństwu. Mamy nadzieję, że dzięki naszym działaniom drużyna pszczelich przyjaciół będzie się powiększać.

Kinga Laskowska-Szofer